Raport z dnia 09.10.2020 r. Burmistrza Chełmka na temat sytuacji w gminie Chełmek w związku z koronawirusem
Szanowni Mieszkańcy,
W całym kraju od soboty 10.10.2020 r. zaczną obowiązywać zaostrzone zasady, jakie dotąd obowiązywały w żółtych strefach:
- zakrywanie nosa i ust w przestrzeni publicznej, nie tylko w sklepach, urzędach czy komunikacji, ale również na wolnym powietrzu (zwolnione są jedynie osoby, które mają dokument od lekarza lub dokument świadczący o niepełnosprawności),
- ilość gości na imprezach okolicznościowych w żółtej strefie to 75 osób,
- maksymalna liczba uczestników zgromadzeń to 150 osób z zasłoniętymi ustami i nosem, zachowujących dystans 1,5 m od siebie.
Trudna sytuacja epidemiologiczna jest również na terenie Powiatu Oświęcimskiego i na terenie naszej gminy.
W dniu 02.10. br. były 83 aktywne przypadki w powiecie (Chełmek 9), 511 osób na kwarantannie.
W dniu 08.10. br. było 150 aktywnych przypadków w powiecie (Chełmek 14), 989 osób na kwarantannie.
Na terenie Szpitala w Oświęcimiu utworzono specjalny oddział dla osób z koronawirusem, na którym przebywa obecnie 28 pacjentów, a w samym szpitalu z racji występowania zakażenia wśród personelu, wstrzymano przyjęcia do trzech oddziałów chorób wewnętrznych.
W chwili obecnej na terenie naszej gminy mamy aktywne ognisko zakażeń w Domu Pomocy Społecznej w Bobrku, wśród podopiecznych i personelu.
W przychodni SG ZOZ Chełmek wśród personelu stwierdzono dodatni wynik, w wyniku czego uległy ograniczeniu usługi pielęgniarek środowiskowych.
W ostatnim okresie nasiliły się skargi na brak możliwości dodzwonienia się do przychodni i uzyskania porady. W związku z powyższym od 01.10.2020 r. wprowadzono zmiany, co ma usprawnić funkcjonowanie przychodni.
Podajemy szczegółowe informacje z pisma Dyrektora SG ZOZ:
Informacja dotycząca organizacji teleporad w POZ
1. Teleporada może być udzielana m.in. w formie porady telefonicznej, a w uzasadnionych przypadkach także drogą mailową (powtórzenie leków w przypadku chorób przewlekłych).
2. Teleporady udzielane są przez lekarzy oraz przez pielęgniarki i położne w zakresie ich kompetencji.
3. Termin teleporady ustalany jest z pracownikiem rejestracji pod nr telefonu:
33 846 14 61
33 846 11 69
33 846 12 02 (pediatria)
4. Lekarz kontaktuje się z pacjentem w wyznaczonym przez rejestrację terminie wizyty oraz potwierdza tożsamość pacjenta na podstawie danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz danych zawartych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
5. Należy przestrzegać punktualności. Personel medyczny będzie kontaktować się w wyznaczonym terminie wizyty. W przypadku trzech nieudanych prób kontaktu z pacjentem, w odstępach nie krótszych niż 5 min., teleporada zostaje anulowana. W takich sytuacjach obowiązuje ustalenie nowego terminu teleporady przez pacjenta zgodnie z pkt 3.
6. Podczas teleporady lekarz dokonuje oceny stanu pacjenta, ustala czy teleporada jest wystarczająca dla aktualnego stanu zdrowotnego, czy konieczna będzie wizyta osobista, wizyta domowa, czy inne świadczenie medyczne.
7. Jeżeli przemawiają za tym względy medyczne, możliwe jest wystawienie elektronicznych dokumentów (np. recepta, skierowanie lub zwolnienie lekarskie), a także dokumentów w formie papierowej, do odbioru w rejestracji przychodni.
8. Tak jak przy wizycie osobistej, wystawienie pacjentowi skierowania na badania diagnostyczne, do poradni specjalistycznych lub do szpitala, powinno być uzasadnione stanem zdrowia pacjenta.
9. Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym.
10. Pracownicy przychodni informują pacjenta o sposobach realizacji otrzymanych: e-recept, e-skierowań, e-zleceń na wyroby medyczne, zleceń na badania dodatkowe, w szczególności laboratoryjne lub obrazowe, a także o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
Jeśli Państwa planowana wizyta jest związana z powtórzeniem leków prosimy w szczególności o kontakt e - mailowy, który jest dostępny całodobowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
W przypadku kontaktu e mail należy wpisać:
1/ imię i nazwisko,
2/ pesel,
3/ nazwisko lekarza,
4/ nazwa leku i dawka, dawkowanie, ilość opakowań / lub ilość tabletek,
5/ informację czy posiadają Państwo Internetowe Konto Pacjenta
E-recepta będzie wypisana w czasie nie dłuższym niż 3 dni robocze w zależności od harmonogramu pracy danego lekarza.
W przypadku gdy:
1/ posiadają Państwo Internetowe Konta Pacjenta, kody zostaną przesłane SMS-em z portalu e – zdrowie,
2/ nie posiadają Państwo Internetowego Konta Pacjenta – kod zostanie odesłany przez nas emailem, bądź sms pod wskazany nr telefonu.
Powtórka będzie dotyczyła leków, którymi pacjent jest leczony w poradni, po sprawdzeniu w indywidualnej dokumentacji medycznej, w ilości wynikającej z procesu terapeutycznego.
Dodatkowo przy drzwiach wejściowych do przychodni w Chełmku znajduje się skrzynka, do której pacjent może złożyć druki do lekarza poz:
1/ zapotrzebowania na leki stałe (recepty) – realizacja do 3 dni roboczych – rejestracja oddzwania do pacjenta,
2/ dokumenty do przekazania lekarzowi prowadzącemu np. karty informacyjne ze szpitala, zaświadczenia itp.
Wszystkie dokumenty złożone do skrzynki muszą być wypełnione drukowanymi literami oraz zabezpieczone w kopercie.
Druk zapotrzebowania na leki stałe dostępny jest na stronie www.sgzoz.pl, w zakładce "Dla pacjenta" -> Pliki do pobrania lub bezpośrednio w przychodni w Chełmku. Zapotrzebowanie na leki stałe (recepty) można również wypełnić na własnym wniosku pamiętając o podaniu następujących danych:
- imię i nazwisko lekarza prowadzącego
- imię i nazwisko pacjenta, pesel, numer telefonu do kontaktu
- nazwa leku i dawka, dawkowanie, ilość opakowań / lub ilość tabletek
- podpis pacjenta / osoby upoważnione.
Szanowni Państwo, staram się zrozumieć Wasze rozgoryczenie zaistniałą sytuacją w służbie zdrowia. Wielu z Was nie przebierając w słowach wyraża swoje opinie i rozgoryczenie, w wielu przypadkach słuszne, ale to nie lekarze i pielęgniarki w przychodni odpowiadają za złą organizację służby zdrowia. To właściwy Minister wydaje dyspozycje i organizuje opiekę medyczną. Pozorne działania na przestrzeni ostatnich 20 lat pokazują całą niewydolność systemu opieki zdrowotnej i brak systemowych rozwiązań i procedur.
Pamiętajmy, że w przychodni pracują ludzie nie roboty, którzy wymagają szacunku, szczególnie za pracę w sytuacji bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia i życia.
Przychodnia na miejscu realizuje usługi stomatologiczne, rehabilitacyjne, porady specjalistyczne i opiekę ambulatoryjną również w obszarze teleporad. Lekarz decyduje o potrzebie udzielania porady na miejscu.
W sytuacji gwałtownego wzrostu pandemii w skali kraju, musimy w sposób szczególny zadbać o siebie i swoich najbliższych. Ograniczmy do maksimum przebywanie poza mieszkaniem, stosujmy zabezpieczenia i nie lekceważmy zaleceń. Potrzebujemy wewnętrznej samodyscypliny i reżimu na ten trudny jesienny czas.
Życzę wszystkim Państwu dużo zdrowia i jednocześnie dziękuję wszystkim Pracownikom Służby Zdrowia za ich służbę na wszystkich polach walki z wirusem i udzielaną Nam pomoc medyczną.
Andrzej Saternus Burmistrz Chełmka |