Informacja dla przedsiębiorców i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
W związku z panującą epidemią COVID-19 i zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, ustanowione zostały czasowe ograniczenia funkcjonowania określonych zakresów działalności przedsiębiorców (m.in. w gastronomi, w fryzjerstwie, kosmetologii, itp.). Jednak negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 mogą odczuć również przedsiębiorcy z innych branż nie objętych ograniczeniami w działalności.
Burmistrz Chełmka informuje, że w przypadku pogorszenia sytuacji ekonomicznej z powodu COVID-19 podatnik prowadzący działalność gospodarczą może skorzystać z ulg w spłacie zobowiązań podatkowych jakie umożliwia przepis art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej, tj. odroczenie terminu płatności podatku, odroczenie lub rozłożenie na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowych, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
Aby skorzystać z wyżej omawianej pomocy należy złożyć:
- odpowiedni wniosek wraz z wyczerpującym uzasadnieniem, w jaki sposób epidemia wywołana COVID-19 wpłynęła na pogorszenie płynności finansowej, jakie wystąpiły okoliczności, uniemożliwiające zapłatę należnego podatku w określonych ustawowo terminach,
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie podmiot ubiegający się o pomoc otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Dokumenty do pobrania:
• formularz,
• oświadczenie o pomocy de minimis
Decyzja zostanie podjęta na podstawie wniosku wraz z przedłożonymi dokumentami. Należy podkreślić, iż udowodnienie faktu będącego podstawą udzielenia ulgi należy przede wszystkim do podatnika, a przedstawione przez niego argumenty muszą znaleźć potwierdzenie w aktach sprawy.
Burmistrz Chełmka informuje również, że zgodnie z art. 15zzs ust. 9 ustawy z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, organ z urzędu może wydać odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, w innych przypadkach bieg terminów procesowych w postępowaniach nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na okres stanu zagrożenia epidemicznego.
Podsumowując:
1) pomoc następować będzie na wniosek przedsiębiorcy,
2) każda sprawa będzie indywidualnie rozpatrywana,
3) przedsiębiorca winien udokumentować negatywne konsekwencje ekonomiczne spowodowane COVID – 19.
W razie pytań i wątpliwości pracownicy referatu podatkowego Urzędu Miejskiego w Chełmku służą pomocą pod następującymi numerami telefonów: 33 844 90 54, 33 844 90 53, 33 844 90 56.