Samorządowcy dyskutowali na temat przyspieszenia budowy S1
W Miejskiej Bibliotece Publicznej „Galeria Książki” w Oświęcimiu zorganizowano spotkanie, dotyczące budowy drogi ekspresowej S1 wraz z obwodnicami Oświęcimia oraz Bierunia, w którym uczestniczyli posłowie, starosta, samorządowcy poszczególnych gmin, przez które przebiegać będzie planowana trasa oraz dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach. W spotkaniu uczestniczył także Burmistrz Chełmka Andrzej Saternus. Budowa drogi ekspresowej Mysłowice (węzeł Kosztowy II) – Bielsko-Biała (węzeł Suchy Potok) jest kluczową inwestycją dla rozwoju gospodarczego Polski Południowej, czyli Małopolski i Śląska. Zebrani przyjęli rezolucję, w której apelują o szybkie rozpoczęcie budowy S1 zgodnie z wariantem „E”. Według obecnych planów GDDKiA prace powinny rozpocząć się w kwietniu 2020, a zakończyć w maju 2022 roku. Planowane warianty przebiegu trasy można poznać tutaj (wariant „E” zaznaczony na kolor czerwony). Treść przyjętej rezolucji znajduje się poniżej. /Fot. Katarzyna Kwiecień - UM Oświęcim/
Rezolucja uczestników spotkania w dniu 18 kwietnia 2016 r. ws. budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice (węzeł „Kosztowy II”) – Bielsko-Biała (węzeł „Suchy Potok”)
Budowa odcinka S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej jest inwestycją kluczową z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Polski Południowej, a także ma istotne znaczenie dla samorządów lokalnych, oczekujących skutecznych i realnych działań, które doprowadzą do jej powstania. Projekt ten jest strategiczny dla dopięcia krajowego układu komunikacyjnego dróg ekspresowych i autostrad. Realizacja inwestycji w pełnym zakresie rozwiąże kompleksowo problem niewydolności układu komunikacyjnego na wschodzie Województwa Śląskiego i w Małopolsce Zachodniej. Nowy przebieg S1 usprawni przejazd w kierunku z północy na południe kraju, udrożni istniejącą drogę krajową nr 1, natomiast obwodnice Oświęcimia i Bierunia umożliwią przeniesienie ruchu tranzytowego z obecnej drogi krajowej nr 44 na odcinku od Bierunia do Oświęcimia. Droga ta w obecnym śladzie nie jest przystosowana do istniejącego i stale zwiększającego się natężenia ruchu, co bezpośrednio przekłada się na fatalne warunki życia i bezpieczeństwa mieszkańców gmin, przez które obecnie przebiega.
Mając na względzie dobro mieszkańców Małopolski Zachodniej i wschodniej części Województwa Śląskiego wyrażamy głębokie zaniepokojenie przedłużającą się procedurą wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej”.
Apelujemy o jak najszybsze rozpoczęcie realizacji inwestycji według wariantu „E” przyjętego jako preferowany podczas posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które miało miejsce 30 kwietnia 2015 r. Wariant ten jest kompromisem wielu środowisk wypracowanym na przestrzeni ostatnich 10 lat i został przyjęty jednomyślnie. Nie można pozwolić na to, aby ten sukces został zaprzepaszczony.
Zwracamy się do Rządu RP oraz Pani Premier Beaty Szydło, która jako Poseł na Sejm RP reprezentuje Małopolskę Zachodnią o utrzymanie zadania „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej” w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz utrzymanie terminu realizacji 2018-2021 wraz z zapewnieniem finansowania.
Zgodnie z oczekiwaniami społeczności lokalnej, wyrażanymi wielokrotnie w różnych formach oraz ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej tej część Województw - Śląskiego i Małopolskiego, deklarujemy daleko idące wsparcie dla wszelkich działań, których celem będzie powstanie drogi ekspresowej S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Bielsku-Białej wraz z obwodnicami Oświęcimia i Bierunia.