„Kolejowy szlak” 1856-2016
3 marca przypada 160. rocznica uruchomienia szlaku kolejowego, biegnącego przez Chełmek. Z tej okazji Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji zaprasza w ten dzień o godz.18 na chełmecki dworzec. W jego przestrzeni prezentowane będą instalacje dźwiękowe, wizualizacje oraz projekcje materiałów przywołujących echa wydarzeń z XIX i XX wieku. Wstęp wolny.
- Biegnąca przez Chełmek linia kolejowa jest stałym i integralnym elementem krajobrazu miasteczka i okolicy. Należy do najstarszych w Polsce dróg żelaznych i miała ogromny wpływ na cywilizacyjny rozwój kraju, regionu oraz leżących w pobliżu miejscowości. Możliwe, że pierwszy, zatrzymujący się na chełmeckim dworcu pociąg, ciągnęła lokomotywa zbudowana przez firmę „Troppau". Pewne jest, że należała do towarzystwa akcyjnego C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem kolei stał się cesarz Ferdynand (barwna postać) - mówią organizatorzy.
- Pierwszy odcinek, z Wiednia do Deutsch-Wagram, otwarto w roku 1837. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Budowa, finansowana z kredytów, wydłużała się. Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat. Patrząc z naszej perspektywy można powiedzieć, że tempo było imponujące. Prace prowadzone były kompleksowo: nasypy, tory, przepusty, mosty, wiadukty, dworce - dodają organizatorzy.