Obwodnica Chełmka
Kwestia usprawnienia komunikacji na terenie Powiatu Oświęcimskiego była i jest jedną z kluczowych dla lokalnych samorządów. Mając to na uwadze, w 2017 roku została zawarta umowa pomiędzy Województwem Małopolskim, Powiatem Oświęcimskim, a Gminą Chełmek. Zakładała ona wspólne przygotowanie do realizacji zadania inwestycyjnego, polegającego na budowie obwodnicy Chełmka w zakresie opracowania wielowariantowej koncepcji budowy tej drogi wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Biuro projektowe PROMOST – WISŁA Sp. z o. o., na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, opracowało szereg wariantów przebiegu tej drogi. Liczne uzgodnienia z mieszkańcami gminy i wprowadzania korekty planowanego przebiegu drogi, nie przyniosły zadowalającego wszystkie strony rozwiązania.
Po wybudowaniu i uruchomieniu obwodnicy Oświęcimia, jako części trasy Drogi Współpracy Regionalnej, która ma połączyć Oświęcim z Jaworznem, ruch na drogach lokalnych Gminy Chełmek znacznie wzrósł. W głównej mierze ma na to wpływ wzmożony ruch turystyczny osób dojeżdżającym do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu oraz parku rozrywki Energylandia w Zatorze, jak również postrzeganie północnej obwodnicy Oświęcimia przez pryzmat możliwości szybkiego dojazdu do tych obiektów. W chwili obecnej szacujemy, że przez Chełmek przejeżdża około 15 tys. pojazdów, a przez Gorzów około 7 tys. Takie nasilenie ruchu powoduje okresowo bardzo duże utrudnienia w ruchu i zagraża bezpieczeństwu mieszkańców.
Biorąc pod uwagę nowe uwarunkowania, została wypracowana propozycja obwodnicy Chełmka z przebiegiem od skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 780 i 934 na terenie gminy Chełm Śląski, południową stroną miasta z wykonaniem nowego mostu nad Przemszą, do drogi wojewódzkiej nr 780 po jego wschodniej stronie. Takie rozwiązanie nie zostało entuzjastycznie przyjęte przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, gdyż drastycznie zmieniało ono zakres opracowania oraz zwiększało koszty realizacji inwestycji.
Burmistrz Chełmka podjął decyzję o rozpoczęciu rozmów z sąsiednimi samorządami w celu rozszerzenia zakresu z bezpośrednim połączeniem obwodnicy Chełmka z województwem śląskim. Gmina Chełmek optuje za rozszerzonym przebiegiem obwodnicy z uwzględnieniem jej przebiegu na terenie Chełmu Śląskiego. To rozwiązanie zostało również pozytywnie przyjęte przez Starostę Bieruńsko-Lędzińskiego i Wójta Chełmu Śląskiego. Zostało ono przedstawione Zarządowi Dróg Wojewódzkich Krakowie, jednak do dnia dzisiejszego jednostka ta nie zajęła stanowiska w przedmiotowej sprawie. Niestety, pomimo pism kierowanych równolegle do Marszałka Województwa Małopolskiego z prośbą o spotkanie i podjęcie decyzji co do budowy obwodnicy DWR, czy też wiaduktu, brak jest jakiejkolwiek reakcji.